Pages

kezamx. Powered by Blogger.

14 Militan Abu Sayyaf, 1 Marin Filipina Maut

Posted by kezamx on Wednesday 30 April 2014





MANILA – Pertempuran antara marin Filipina dan militan Abu Sayyaf yang melancarkan serangan mengejut bagi menawan semula satu kem latihan, menyebabkan 14 anggota kumpulan itu dan seorang askar marin terbunuh.



Pertempuran sengit membabitkan tembakan grenad dan mortar itu meletus lewat malam tadi di kawasan pergunungan bandar Patikul di wilayah Sulu dan bertukar kepada tembakan curi selepas tengah malam.



Menurut pegawai tentera, pasukan marin bantuan berjaya menggagalkan serangan oleh kira-kira 100 anggota Abu Sayyaf itu.



Jurucakap marin, Kapten Ryan Lacuesta, berkata sekurang-kurangnya 14 militan terbunuh dan beberapa lagi cedera dalam pertempuran selama tiga jam itu.



Katanya, seorang anggota marin terbunuh manakala 19 lagi cedera, termasuk lapan parah.



“Mereka cuba mengalahkan anggota marin kami untuk menawan semula kem itu tetapi kami mempunyai pasukan bantuan berhampiran dan sokongan udara.



“Mereka beralih menggunakan mortar dan raifal grenad M203, menyebabkan kecederaan di pihak kami akibat terkena serpihan,” katantya.



Kem Abu Sayyaf yang tersorok di kawasan hutan itu mempunyai kira-kira 50 pondok dan boleh menampung kira-kira 100 orang. Ia digunakan untuk melatih anggota baharu dan sebagai kawasan melancarkan serangan serta penculikan.



Jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Ramon Zagala, berkata mereka menjangkakan kumpulan mlitan itu akan melancarkan serangan balas. – AP

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free