Pages

kezamx. Powered by Blogger.

Dakwaan Tengku Mahkota Selangor Murtad, Polis, SKMM Siasat Penyebar

Posted by kezamx on Saturday 26 July 2014



Media Sosialgempar apabila anak kepada Sultan Selangor, Sultan Sharifuddin Idris Shah yang diterbitkan oleh laman berita Antarabangsa, World New Daily Report tersebar dan menjadi viral.

Tengku Mahkota Selangor, Tengku Amir Shah didakwa telah murtad ke Agama Kristian Katolik kerana mahu berkahwin dengan Super Model Spain bernama Cristina Gomez yang baru berumur 16 tahun.

Malah, Tengku Mahkota dikatakan telah dibaptiskan minggu ini dan akan berkahwin di Gereja Santa Maria di Braga, minggu ini.

NAMUN...

Dakwaan itu adalah Fitnah semata-mata... 

Laman berita WorldNewsDaily.com  adalah sebuah laman web yang menyiarkan berita-berita palsu dan cerita-cerita satira di serata dunia. Laman terkenal About.com dalam satu artikelnya "Don't Be Fooled! A Guide to Fake News Websites" turut menyenaraikan laman web WordNewsDaily.com sebagai sebuah laman berita palsu.

Melalui carian di twitter juga. Seorang pengguna media sosial menyatakan rasa terkejutnya terhadap berita itu kerana beliau baru sahaja terserempak dengan Tengku Mahkota menunaikan Terawih pada 2 hari lalu!

Apa yang menarik dalam penemuan kami, WorldNewsDaily.com sebenarnya dimiliki oleh seorang warga berketurunan Amerika Yahudi Zionist dan berpangkalan di Tel Aviv, ibu negara Israel. Melalui maklumat itu, sudah cukup untuk kita mengesyaki motif buruk si penulis terhadap Institusi Raja yang menjadi penaung agama Islam di negara ini.

Mungkin ramai yang telah mempercayai berita karut seperti ini memandangkan ia dikeluarkan oleh sebuah laman web berbahasa Inggeris dan berasal dari Luar Negara. Namun, mentaliti seperti itu harus dibuang dan menjadi tugas kita untuk mendidik diri agar memeriksa kesahihan berita itu terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kesimpulan.

Polis, SKMM siasat pihak sebar berita palsu
Sementara itu Polis menafikan dakwaan yang tersebar di laman sosial kononnya Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah, keluar agama Islam dan memeluk Kristian Katolik.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata pihak Istana Selangor ada menghubunginya semalam, dan memaklumkan berita yang tersebar itu adalah palsu.

“Kita sudah menerima satu laporan berhubung kes ini di Selangor dan kita bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan mengesan individu tidak bertanggungjawab menyebarkan berita palsu ini.

“Perkara tidak betul ini bukan saja merunsingkan Sultan Selangor (Sultan Sharafuddin Idris Shah) dan kerabat diraja, malah merunsingkan masyarakat yang akan tertanya-tanya perkara ini,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang media majlis pemakaian pangkat dan pelancaran Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (JPJKK) serta Jabatan Integriti Dan Pematuhan Standard (JIPS) di sini, semalam. 

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free