Pages

kezamx. Powered by Blogger.

MH17: Anwar Ibrahim Puji Kejayaan Najib

Posted by kezamx on Tuesday 22 July 2014





KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memuji tindakan pantas Datuk Seri Najib Tun Razak mencapai persetujuan dengan puak pemisah Ukraine bagi mendapatkan akses penuh ke lokasi pesawat MH17 terhempas.



Tambah Ahli Parlimen Permatang pauh itu, Perdana Menteri bertindak dengan penuh bertanggungjawab terutama dalam menjaga kebajikan rakyat Malaysia yang turut terkorban.



“Saya memilih untuk memahami dan sokong (tindakan Najib) sebab saya rasa mana-mana pemimpin memilih menjaga kepentingan rakyat terkorban.



“Saya fikir tiada jalan keluar melainkan merujuk kepada kumpulan pemisah yang menjaga kawasan berkenaan,” katanya pada persidangan khas Dewan Rakyat di sini, Rabu.



Menerusi perbahasannya, Anwar turut menyokong usul yang dikemukakan oleh Perdana Menteri bagi mengutuk tindakan tidak berperikamanusiaan oleh pihak tidak bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 di Ukraine 17 Julai lalu.



Selain itu Anwar turut mendesak supaya pihak yang bertanggungjawab dalam insiden tersebut supaya dihadapkan ke muka pengadilan.



Sebelum ini pendekatan diplomatik yang digunakan Perdana Menteri turut menerima pujian daripada Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan menyifatkan langkah yang diambil Najib adalah terbaik bagi menyelesaikan percanggahan mengenai MH17.



Penerbangan MH17 sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia terhempas di Donetsk, timur Ukraine berhampiran sempadan Rusia pada Khamis lalu.



Pesawat Boeing 777-200 itu membawa 298 orang – 283 penumpang dan 15 kru.



Pesawat itu dipercayai ditembak jatuh namun sehingga hari ini tiada pihak mengaku bertanggungjawab. - mStar Online

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free