Pages

kezamx. Powered by Blogger.

HUBUNGAN MAJAPAHIT DAN MELAKA

Posted by kezamx on Friday 30 May 2014

 Kerajaan Majapahit yg beragama Hindu Kuno telah mengunakan gelaran Gusti bagi panggilan kepada tuhan-tuhan sembahan mereka.
Disebabkan ajaran agama Hindu Kuno menyatakan Raja adalah bayangan tuhan di atas dunia ini maka mereka memberi gelaran Gusti kepada raja-raja mereka
Justeru itu mereka menyembah raja-raja mereka sama seperti mereka menyembah tuhan-tuhan agama Hindu Kuno
Gusti Pengeran Agung Parameswara (1344 – 1414) seorang anak raja yang lari ke Palembang dan seterusnya Ke Melaka adalah raja yang menganut agama Hindu Kuno. Beliau membuka Kerajaan Hindunya yang pertama di Melaka pada Tahun 1404M.
" The name Parameswara is derived from the Sanskrit word Parameśhvara, a Hindu concept literally meaning the "mighty Lord". The word "parama" meaning "the supreme" is added to Ishvara to intensify the title of God. Parameśhvara is also one of the names of Lord Shiva."
Pada Tahun 1409M Sepasukan para pendakwah Islam telah sampai ke Melaka yang diketuai oleh Laksamana Ma Zheng He ( Cheng Ho ) atas Perintah Maharaja Ming Tanah Besar China bagi menyebarkan Syiar Islam Kepada Gusti Pengeran Agung Parameswara di Melaka..
Setelah Gusti Agung Parameswara memeluk agama islam beliau telah menukar namanya kepada Sultan Iskandar Shah.
Rakyat Melaka yang tertalu taat dengan rajanya telah memeluk agama islam secara beramai-ramai...
Walaupun sebahagian besar rakyat Melaka telah menganut agama islam tetapi mereka masih lagi mengekalkan adat istiadat menyembah raja dan sultan-sultan mereka seperti mana mereka menyembah patung-patung berhala Hindu Kuno sebelumnya..
Amalam menyembah raja dan sultan serta kepercayaan raja-raja mempunyai daulat dan menentangnya adalah DURHAKA kekal di dalam masyarakat melayu hingga ke hari ini...
Antara sumbangan besar Laksamana Cheng Ho di dalam misi dakwah dan tablighnya di dalam gugusan kepulauan Nusantara :
Selain dari Melaka Ma Zheng Her juga telah berjaya menyebarkan Islam ke atas 7 buah wilayah atau negeri-negeri di seluruh Nusantara..I
Laksamana Cheng Ho antara tokoh utama yang berperanan bagi meruntuhkan Pengaruh Kerajaan Hindu Majapahit serta menghapuskan pengaruh agama hindu di Kepulauan Nusantara dan Alam Melayu..
Laksamana Cheng Pembawa Obor Sinar Islam di Kepulauan Melayu yang dahulunya berada di dalam kegelapan dibawah pengaruh kerajaan Hindu Majapahit.
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Teuku Zacharyah Iskanda

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free