Pages

kezamx. Powered by Blogger.

3 Pekerja Asing Maut Ditimbus Runtuhan

Posted by kezamx on Friday 27 June 2014





JOHOR BAHRU – Tiga pekerja warga asing maut manakala seorang lagi cedera apabila tembok berhampiran longkang yang sedang digali, runtuh secara tiba-tiba dan menimbus mereka hari ini.



Ketua Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Johor Jaya Mohamad Anwar Mohd Amdzah berkata, pekerja asing terbabit sedang menggali sebuah longkang milik kilang yang sedang di dalam pembinaan di Jalan Angkasa Emas, Johor Jaya.



Pihak Bomba dan Penyelamat, katanya, menerima panggilan daripada orang awam pada 8.36 pagi dan tiba di tempat kejadian pada 8.47 pagi.



“Mereka yang terbunuh adalah dua warga Indonesia yang hanya dikenali sebagai Sairin, 44, dan Abu Kassim, 41, manakala pekerja warga Bangladesh yang maut pula dikenali sebagai Ripoon Mioh, 27,” katanya kepada Bernama hari ini.



Pekerja warga Indonesia yang cedera itu masih belum dikenal pasti, tetapi telah dihantar ke hospital berdekatan untuk mendapatkan rawatan lanjut, kata Mohamad Anwar.



Menurutnya, longkang sedalam lebih satu meter yang sedang digali oleh pekerja-pekerja asing terbabit dipercayai telah menyebabkan tembok berhampiran tidak stabil, mengakibatkannya runtuh dan menimbus kesemua mereka.



“Tembok itu menjadi tidak stabil dan runtuh menimbus mangsa,” katanya dan menambah, mangsa pertama dikeluarkan daripada timbusan tanah pada 10.20 pagi, diikuti mangsa-mangsa lain tidak lama selepas itu.



Katanya, 20 anggota pegawai bomba dan penyelamat termasuk dari Johor Baharu dikerah ke tempat kejadian.



Ketika kejadian, katanya, beberapa pekerja asing lain sedang menjalankan kerja-kerja tanah di kilang terbabit dan telah memberi bantuan menggali mangsa-mangsa yang tertimbus itu.



Kerja-kerja pembinaan infrastruktur lain di kilang yang hampir siap itu digantung buat sementara waktu, katanya. – BERNAMA

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free