Pages

kezamx. Powered by Blogger.

Saham Skymark Naik Dengan Laporan Akan Dibeli AirAsia

Posted by kezamx on Tuesday 19 August 2014





TOKYO – Saham Skymark Airlines naik hari ini selepas satu laporan media menyebut AirAsia mungkin membeli syarikat penerbangan bermasalah itu.



Masalah Skymark semakin meruncing sehingga Airbus membatalkan tempahan pesawat syarikat itu.



Skymark yang tersenarai di Bursa Saham Tokyo, naik 27.77 peratus kepada 230 yen pagi ini, paras kenaikan tertinggi harian, selepas laporan mengenai kemungkinan pembelian itu tersiar dalam akhbar Nikkei.



Laporan itu yang memetik sumber, berkata AirAsia sedang berunding dengan pembiaya Skymark untuk mengambil alih syarikat itu.



Bagaimanapun, Skymark dalam kenyataannya hari ini menjelaskan tidak tahu mengenai kebenaran laporan itu.



AirAsia tidak dapat dihubungi untuk mengulas.



Selepas membatalkan usaha sama dengan All Nippon Airways (ANA) berhubung penubuhan sebuah syarikat penerbangan bajet tahun lalu, AirAsia baru-baru ini mengumumkan kembali ke pasaran Jepun menerusi kerjasama dengan firma e-dagang, Rakuten.



Laporan Nikkei menyebut, AirAsia mungkin menubuhkan sebuah anak syarikat di Jepun dengan kerjasama Rakuten dan membuat tawaran pengambilalihan Skymark bagi mengatasi isu berhubung sekatan pemilikan asing dalam syarikat penerbangan Jepun.



Skymark wujud daripada dasar pemecahan monopoli pada lewat 1990-an yang disasarkan untuk memberi saingan kepada ANA dan Japan Airlines yang mendominasi pasaran.



Bagaimanapun, Skymark berhadapan masalah dan mencatat kerugian besar sebagai pemain baharu dalam sektor penerbangan tambang rendah.



Reputasi syarikat penerbangan itu terus terjejas apabila Airbus minggu lalu membatalkan tempahan AS$2.2 bilion (RM6.9 bilion), mungkin bimbang sukar mendapatkan bayaran.



Saham Skymark sudah jatuh lebih 40 peratus berikutan pembatalan kontrak itu.



Mengikut syarikat itu, Airbus mengugut untuk mengenakan penalti tinggi kerana pembatalan tempahan itu dan menyarankan Skymark bergabung dengan syarikat penerbangan lebih besar, tetapi Skymark menolak cadangan itu.



Laporan Nikkei turut menyebut AirAsia sebagai antara pelanggan utama Airbus, berunding dengan pengeluar pesawat itu untuk mengurangkan penalti pembatalan berkenaan.



Skymark sudah mengumumkan rancangan mengurangkan laluan tidak untung dan membuat pinjaman tambahan untuk terus beroperasi. – AFP

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free