Pages

kezamx. Powered by Blogger.

MH17: Orang Ramai Diberi Peluang Beri Penghormatan Pada Jenazah

Posted by kezamx on Sunday 17 August 2014





Jasad 16 mangsa nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 yang akan tiba di Malaysia pada 22 Ogos ini akan dibahagikan kepada dua kumpulan sebelum diserahkan kepada keluarga dan waris masing-masing supaya orang ramai berpeluang memberi penghormatan terakhir.



Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, jasad itu akan dibahagikan kepada dua kumpulan bagi peluang orang ramai memberi penghormatan terakhir kepada mangsa nahas.



“”Keluarga mangsa akan diterbangkan dengan pesawat komersial dari Amsterdam lebih awal, manakala mayat akan diterbangkan dengan penerbangan khas, Boeing 747 MAS, pada 21 Ogos. Mayat dijangka tiba pada pukul 10 pagi, 22 Ogos, “kata Hishammuddin.



“Yang di-Pertuan Agong dan menteri-menteri Kabinet akan berada di sana untuk memberi penghormatan terakhir kepada mangsa-mangsa. Kemudian mayat akan dipecahkan kepada dua kumpulan, yang pertama akan dikebumikan di Wilayah Persekutuan,” katanya.



Kumpulan kedua akan diterbangkan oleh dua pesawat tentera C-130 dan lima helikopter Nuri ke negeri-negeri masing-masing untuk dikebumikan,” kata Hishammuddin.



Hishammuddin berkata kepada pemberita di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada pagi Ahad bahawa pemimpin-pemimpin negari masing-masing dijangka menyambut ketibaan mayat sebaik tiba sahaja ketibaan.



Setiap kapal terbang hanya akan membawa satu mayat, “kata Hishammuddin.



Beliau berkata mayat rakyat Malaysia yang masih berada di Belanda dan yang belum dikenal pasti akan dibawa pulang kemudian, tetapi masih akan diberikan penghormatan penuh.



“Upacara yang sama akan dilakukan. Mungkin ia tidak disiarkan secara langsung atau mempunyai liputan antarabangsa. Mungkin Yang Dipertuan Agong tidak akan hadir tetapi mereka akan diberi penghormatan yang sama. Semuanya telah dirancang,” katanya.



Hishamuddin menggesa negara untuk mengenepikan perbezaan dan bersatu pada 22 Ogos untuk memberi penghormatan kepada mangsa-mangsa yang dibawa pulang.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free