Pages

kezamx. Powered by Blogger.

MAKSUD FASIS

Posted by kezamx on Tuesday 2 September 2014

Fasis mula wujud selepas perang dunia pertama(1919). Sistem Fasis dipopularkan oleh Bennito Mussolini yang merupakan bekas tentera berpangkat Corporal di Italy. Setelah tamat perang, Mussolini mengkritik kekalahan Italy dan perjanjian Treaty of Versailles yang dilihat melemahkan empayar Italy. Pada bulan mac 1919, Mussolini mengumpulkan beberapa organisasi kanan di bawah satu parti yang dikenali sebagai Fascist Parti.

Apa itu Fasis :
1) Nasionalis bangsa
2) Rasis (Perkauman)
3) Kekerasan
4) Totalitarian

Nasionalis Bangsa :
Nasionalis bangsa adalah semangat kebangsaan berteraskan ketuanan. Kelompok ini merasakan mereka adalah tuan yang berkuasa ke atas semua bangsa lain. Mereka juga mendominasi segala hal dalam negara serta berhak menghalau sesiapa sahaja yang bukan sebangsa dengan mereka.

Rasis:
Rasis(perkauman) adalah sifat benci terhadap kaum selain dari kaumnya. Di eropah, mereka menggunakan slogan White Power sebagai trade mark untuk menyatakan hanya bangsa kulit putih sahaja dibenarkan.

Kekerasan:
Kekerasan seperti ugutan, jenayah, gangster atau pembunuhan dipraktikkan untuk wujudkan ketakutan terhadap masyarakat. Fasis menggunakan cara kekerasan utk menakutkan semua orang supaya patuh dan taat padanya.

Totalitarian :
Memusatkan pemerintahan di bawah satu paksi kuasa mutlak. Contohnya sebuah negara dikawal oleh satu parti yang dominan terhadap semua organisasi. Satu parti ini membuat keputusan untuk semua orang tanpa boleh dibantah. Ia juga dikategorikan sebagai Diktator.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free