Pages

kezamx. Powered by Blogger.

Apa Itu Domain, Subdomain Dan Hosting

Posted by kezamx on Saturday 1 February 2014

html5

Ini adalah soalan yang kerap saya terima setiap kali perkhidmatan bina blog dari pelanggan.Biasanya ditanya oleh mereka yang kurang tahu tentang blog.
Saya cuba ringkaskan artikel ini supaya anda semua mudah faham dengan istilah istilah yang digunakan dalam dunia blog/laman web.

Sekarang Apa pula beza laman web dan blog?
Sudah tentu ada bezanya bukan? mari saya ringkaskan. Blog kebiasaaannya mengandungi catatan catatan tertentu atau sebuah buku seperti nota atau diari penulis.Blog biasanya terdapat pelbagai jenis, contohnya blog peribadi, blog gambar , blog masakan , blog tutorial,  atau seumpama denganya yang diikuti dengan tarikh bila ia ditulis.

Laman web pula ialah satu halaman rasmi mengandungi halaman yang menghubungkan pemilik dengan pelawat. contohnya sebuah laman web perniagaan mempunyai halaman seperti  :
1.Senarai harga / jenis produk
2. Latar belakang syarikat
3. Tempat operasi, borang tempahan 
4. Halaman testimoni, atau maklum balas , fail, dan ciri ciri yang berkaitan.
kebiasaanya laman web tidak memerlukan kemaskini yang kerap. Ia hanyalah sebagai tempat rujukan yang memudahkan pelanggan atau pengguna untuk mendapatkan informasi

Sudah faham? jadi tidak semestinya platfrom blogger.com tidak boleh dijadikan website! dan tidak semestinya joomla atau wordpress tidak boleh dijadikan blog.


Berbalik kepada tajuk diatas, Apa itu Domain, Subdomain dan Hosting?
DOMAIN NAME atau NAMA DOMAIN
Domain berfungsi sebagai nama kepada laman  anda yang unik di internet. Domain lebih kurang seperti alamat yang digunakan untuk mencari laman  anda. contoh domain yang biasa diguna seperti .com, .net .org, .biz , .info dan lain lain.

untuk blog akademi blog, nama domain saya ialah  akademiblog.com jadi nama domain adalah sebagai indentiti laman anda di internet.

Apa pula Subdomain?
Subdomain adalah sebahagian dari domain utama.Biasanya digunakan untuk membezakan fungsi sesebuah laman dan ia tidak perlu dibeli. anda bebas menambah berapa banyak subdomain yang di inginkan.
contoh:
blog.akademiblog.com domain utama saya ialah akademiblog.com dan subdomain adalah blog.akademiblog.com  (blog. )

Apa itu hosting?
Hosting merupakan 1 tempat atau ruangan dimana anda guna untuk menyimpan data.Jika domain seperti alamat, hosting pula seperti tapak dimana ia diperlukan untuk membina laman anda.ringkasnya untuk membina blog, anda memerlukan 2 perkara penting:
1- domain
2- hosting

Pengguna blogger.com tidak perlu risau kerana blogger memberi anda ruangan percuma untuk menyimpan fail seperti gambar atau video, termasuk mendapat subdomain percuma untuk blog anda (eg. namablog.blogspot.com) - See more at: http://www.akademiblog.com/2014/02/apa-itu-domain-subdomain-dan-hosting.html#sthash.RpEnxnJ3.dpuf

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free