Pages

kezamx. Powered by Blogger.

Sahabat Sejati Dukung Rakannya Selama 8 Tahun

Posted by kezamx on Saturday 22 March 2014



Sahabat Sejati Dukung Rakannya Selama 8 Tahun | Kisah ini menceritakan tentang Lui Shi Ching , seorang remaja yang berasal dari Hebei , China , yang berhati mulia dan tidak kenal lelah dalam menolong sahabatnya . Lebih dari itu , kebaikan hati yang dipeliharanya dan terus ia lakukan kepada sahabatnya selama 8 tahun .

Ketika diusia 16 tahun , telah banyak media yang menceritakan kisah remaja ini . Pasti ramai yang bertanya - tanya kenapa Lui Shi Ching dikejar media dan menjadi terkenal .

Dipetik dari ibtimes.com , yang membuat remaja ini terkenal adalah ketulusan hatinya yang menggendong sahabatnya bernama Lu Shao . Lu Shao sorang remaja yang mempunyai kekurangan sejak lahir hingga membuatnya sukar berjalan , oleh sebab itu dia terpaksa digendong .

Sekitar sepuluh tahun lalu , Lu Shao pernah terkandas semasa hujan ketika hendak pulang sekolah . Ibunya tidak dapat menjemput . Di saat itulah kisah persahabatan Lui Shi Ching dan Lu Shao bermula .

Melihat Lu Shao yang terkadas di sebabkan hujan , membuat Lui Shi Ching merasa hiba dan akhirnya ia menawarkan dirinya untuk menggendong Lu Shao . Padahal , tubuh Lui Shi Ching lebih kecil berbanding Lu Shao . Namun hal itu tidak melemahkan ketulusan hati Lui Shi Ching , bahkan ia tetap menggendong rakannya pulang .

Sejak saat itu , Lui Shi Ching selalu menggendong Lu Shao . Pemuda berhati mulia ini selalu mengantar Lu Shao pergi dan pulang dari sekolah , bahkan saat sahabatnya ingin ke tandas .

Semua perkara tersebut telah dilakukannya selama 8 tahun . Yang hebatnya lagi, Lui Shi Ching tidak pernah menceritakan kebaikan hatinya pada orang lain . Orang tuanya pun baru mengetahui kebaikan hati anak mereka selepas Lui Shi Ching menggendong Lu Shao selama 4 tahun .

Dalam sebuah wawancara , Lui Shi Ching ditanya bagaimana dia boleh menggendong rakan yang badannya lebih besar . Lui Shi Ching mengatakan bahawa dia bahagia saat membantu Lu Shao , sehingga berat badannya tidak menjadi beban .

Saya sangat senang boleh membantunya , tidak terasa sudah lapan tahun ,ujarnya Lui Shi Ching dalam wawancara tersebut .

Lu Shao menuliskan kisah mereka dalam buku hariannya . Baginya , bantuan yang diberikan Lui Shi Ching telah menyingkirkan awan gelap yang menyelimuti hidupnya . Kebaikan hati Lui Shi Ching diibaratkan seperti sinar matahari yang menyinari kehidupannya .

Apa yang dilakukan Lui Shi Ching adalah perbuatan mulia yang putut dijadikan contoh oleh ramai orang. Mulakan dari hal kecil , dari keluarga , kerabat , hingga sahabat.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Ping your blog, website, or RSS feed for Free Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free